Een klacht die betrekking heeft op het toepassen van onvrijwillige zorg (zoals beschreven in de Wet zorg en dwang*) bij mensen met dementie, kunt u alleen indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie, waarbij De Zorggroep is aangesloten. De klachtencommissie legt uw klacht vervolgens voor aan de landelijke KlachtenCommissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ). De KCOZ doet een bindende uitspraak over klachten en kan de klager een schadevergoeding toekennen. De klacht kan, zowel door de klager als door de zorgaanbieder worden voorgelegd aan de rechtbank.
Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website van de KlachtenCommissie Onvrijwillige Zorg: www.kcoz.nl
Wzd-klachten kunt u per post of mail indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie. Dit zijn de contactgegevens:
Klachtencommissie cliënten / KCOZ
Ter attentie van de ambtelijk secretaris
Postbus 694
5900 AR Venlo
Mailadres: klachtencommissieclienten@dezorggroep.nl
Cliëntenvertrouwenspersoon
Iedereen die overweegt om een Wzd-klacht in te dienen, kan contact opnemen met een cliëntenvertrouwenspersoon van Adviespunt Zorgbelang. Deze organisatie is onafhankelijk van De Zorggroep en heeft onder meer de taak om cliënten, hun vertegenwoordigers of nabestaanden te adviseren en bij te staan bij het doorlopen van de klachtenprocedure van Wzd-klachten.
Op www.adviespuntzorgbelang.nl vindt u hierover meer informatie.
U kunt de cliëntenvertrouwenspersoon bereiken via:
088 - 92 94 099 of via mail: cvp@adviespuntzorgbelang.nl
* Op 1 januari 2020 is de Wet Bopz vervangen door de Wet zorg en dwang (Wzd). De Wzd sluit beter aan bij de zorg voor mensen met dementie, zodat mensen die hun wil niet meer kunnen uiten, beter beschermd worden. De overheid heeft aangegeven dat 2020/2021 een overgangsfase is, waarin zorgorganisaties de wet moeten invoeren. In de folder Wet zorg en dwang vindt u meer uitleg over de Wzd en in welke situaties deze wet van toepassing is.