Ga naar hoofdonderdeel

Carenzorgt

Carenzorgt

De Zorggroep hecht veel waarde aan goed contact tussen bewoners, cliënten of revalidanten, naasten en zorgmedewerkers. Daarom gebruiken we het digitale cliëntportaal Caren (www.carenzorgt.nl) voor communicatie.

Via Caren kunnen u en uw naasten online de dagelijkse zorgrapportages, uw Zorgleefplan en een gedeelde agenda inzien. Zo blijft u altijd op de hoogte van uw situatie.

Caren is veilig, kosteloos en eenvoudig te gebruiken voor iedereen die zorg ontvangt.

Hoe werkt Caren?

Als u zorg ontvangt van De Zorggroep, krijgt u een brief met een activatiecode. Deze activatiecode is 4 weken geldig. Hiermee kunt u Caren activeren. U activeert Caren door naar www.carenzorgt.nl te gaan en te kiezen voor ‘account aanmaken’. Vervolgens voert u de in inlogcode uit de brief in. U kunt dit zelf doen of uw code geven aan een familielid of kennis. Pas dan wordt Caren geactiveerd. Zonder account kan Caren niet geactiveerd worden. Als u niets doet wordt Caren niet geactiveerd en wordt er geen informatie met u gedeeld. Wilt u meerdere personen toegang geven tot uw zorgdossier? Dan kunt u via de optie ‘connecties’ uw contacten uitnodigen.

Spelregels

Om goed te kunnen communiceren zijn goede afspraken noodzakelijk:

  1. De reactietijd op een bericht is maximaal 48 uur. Caren is niet bedoeld voor dringende vragen. Neem hiervoor telefonisch contact op met de locatie of het team voor de sector Wonen en met het Medisch Servicecentrum van Altide voor de sector Thuis.
    Let op: bij de thuiszorg volgt de reactie op het bericht tijdens het eerstvolgende zorgmoment.

  2. De Zorggroep bespreekt alle zorgafspraken met u als cliënt én uw wettelijke vertegenwoordiger. Als er geen wettelijke vertegenwoordiger is, wordt de eerste contactpersoon als zodanig beschouwd. Het contact verloopt alleen via de wettelijke vertegenwoordiger of eerste contactpersoon.

  3. Met behulp van Caren krijgt u en/of uw vertegenwoordiger inzage in uw digitale dossier.

  4. Veiligheid en privacy zijn erg belangrijk en daarom is er een activatiecode die het zorgteam kan verstrekken alvorens dergelijke gegevens zichtbaar zijn.
    De activatiecode wordt aan u als cliënt en anders aan de wettelijke vertegenwoordiger overhandigd. De cliënt of wettelijke vertegenwoordiger die de pagina aanmaakt is de beheerder van de pagina. Dit behoort de persoon te zijn die wettelijk beslissingen mag nemen.
    De beheerder kan aanpassingen aanbrengen in alle pagina’s. De beheerder kan ook andere deelnemers uitnodigen. De beheerder bepaalt dan ook of die deelnemer alle informatie in Caren mag zien.

  5. U (of uw vertegenwoordiger) kunt zelf vanuit Caren andere vertrouwenspersonen machtigen, die daarmee toegang krijgen tot vertrouwelijke, medische gegevens. U beheert wie tot uw vertrouwensgroep behoort en wijzigingen regelt u zelf; Het is aan te raden alleen direct betrokkenen toegang te geven en niet alle familieleden, ed.

  6. Na activeren is de privacy van uw zorgplan en andere medische gegevens gewaarborgd, doordat alleen uzelf anderen toegang kunt geven tot uw zorgplan.

  7. In het dossier rapporteren we (medische) gegevens. Deze zijn mogelijk nog niet persoonlijk met u besproken maar wel al voor u inzichtelijk via Caren.

  8. De communicatie is erop gericht de kwaliteit van zorg te verhogen, snel te kunnen schakelen en elkaar te informeren over zorggerelateerde zaken, afspraken, enz. Het is dus niet geschikt voor het voeren van een discussie.

  9. Heeft u klachten? Meld deze dan niet in Caren, maar ga in gesprek met de coördinator Zorg en Diensten of de teamleider (bij Wonen) of de Ondersteunend Manager (bij Thuis)  of de manager. Eventueel kunt u ook contact zoeken met de klachtenfunctionaris.
    Caren mag niet gebruikt worden om uw ongenoegen over de zorg of behandeling te uiten. 

  10. Let op, het is beter om steeds een nieuw bericht te maken. Als u op een eerder geplaatst bericht reageert, dat een aantal dagen eerder is geplaatst, is de kans aanwezig dat de zorg dit niet ziet.

  11. Let op: Indien u een bericht aan De Zorggroep wilt sturen, kies dan voor ‘Deel dit bericht met’ voor ‘De Zorggroep en de vertrouwensgroep’.

Wij respecteren te allen tijde de rechten van een ander. Wij verwachten dat u dit ook doet. 

De Zorggroep verwijst u voor meer informatie en vragen naar de website van Caren. Hierop vindt u een uitgebreide uitleg over Caren en wat het voor u kan betekenen. Heeft u nog vragen, dan vindt u op de website van Caren een button “Hulp nodig?”. Via deze button komt u in de digitale assistentiepagina van Caren.

Meer informatie of vragen

Hieronder leest u precies hoe Caren werkt. Bekijk het filmpje voor een snelle uitleg of open de handleiding om stap voor stap te lezen wat de mogelijkheden zijn. Heeft u een vraag? Kijk dan ook eens of het antwoord al te vinden is onder de veel gestelde vragen. Als het antwoord op uw vraag er niet tussen staat, mail dan naar info@carenzorgt.nl